London åpner dørene for norske tech-bedrifter som vil vokse raskt
Innovasjon Norges skaleringsprogram TEA har hjulpet en rekke norske teknologiselskaper til global suksess. Derfor er London stedet å være for dem som vil vokse.
– Lykkes du i London, er sjansen stor for at du lykkes i USA eller andre steder også, fastslår Hilde Hukkelberg.
Hun er leder for Innovasjon Norges London-kontor og skaleringsprogrammet med det passende navnet TEA – Tech Executive Accelerator London.
Programmet er rettet mot teknologibaserte vekstbedrifter som bruker AI og IoT for å endre måten vi jobber og lever på – og som har et stort internasjonalt markedspotensial. Det handler om å ekspandere ved å forplikte seg strategisk til å vokse mer og raskere – innen en gitt tidsperiode. Det gjør en global hub som London til et perfekt utgangspunkt.
Klar for å tenke større? Les mer om TEA her »
Utnytter London-kraften
– London har vokst til å bli Europas teknologihovedstad, samtidig som det er nært Norge, sier Hukkelberg, og fortsetter:
– Storbritannia har uttrykt at de vil konkurrere med USA og Kina når det gjelder kunstig intelligens og datadrevne selskaper. Derfor bør Norge og norske selskaper utnytte kraften som utløses her. Her har du tilgang på finansiering, og sitter tett på aktørene.
Programmet startet som en god idé i 2013 og har vært en katalysator og døråpner for nærmere 60 norske tech-bedrifter.
Nå står vinterens syv TEA-deltakere høyt over Themsen, i toppen av de spektakulære kontorlokalene til Level39. Stemningen er spent. Etter nesten to dager med intens terping på budskapsformidling og historiefortelling, skal deltakerne «pitche» for fire lokale investorer. Fire minutter er alt de får, for å overbevise om at bedriften er verdt investeringen de etterspør.
Vil erobre det britiske markedet
Blant vinterens deltakerbedrifter er Convene. Som ledende leverandør av selvbetjente løsninger for betaling og administrasjon, har de nå et nytt mål for øyet: å revolusjonere betalingssystemer i Storbritannias helsesektor.
– Vi ønsker å være en sterk bidragsyter til at helsepersonell i Storbritannia kan bruke tiden sin på å behandle pasienter, og ikke på administrativt arbeid, forteller Ingvill Hestenes, CEO i Convene.
Helsemarkedet i Storbritannia er preget av store helsekøer, og private aktører er i oppsving. Bedre betalingsløsninger kan spare både helsearbeidere og pasienter for verdifull tid. Samtidig er kundene mer bevisst på en god pasientopplevelse – og dermed mer villige til å betale, forklarer Hestenes.
– Vi vil gjøre det enklere for begge parter gjennom selvbetjeningsteknologi, og ikke minst sikre at både offentlige og private helsetilbydere oppnår besparelser, sier hun.
– Gjennom TEA-programmet håper vi å få på plass de første partnerne, og teste konseptet på kunder i London.
Tilrettelegger for rask vekst
I løpet av programmet blir bedriftene utfordret av eksperter på forretnings-modellering og pitch, og får møte investorer, potensielle kunder og samarbeidspartnere. I tillegg til samlinger og oppfølging fra mentorer, får deltakerne tilgang til kontorlokale i Level39 i tre måneder. Level39 er en såkalt inkubator, som over de siste ti årene har etablert seg som et anerkjent tech-økosystem i Europa.
– Level 39 er en fantastisk mulighet til å være nær mulige kunder og partnere, og ikke minst knytte nettverk i London. Skal du lykkes her, må du være fysisk til stede, sier Hestenes i Convene.
Hilde Hukkelberg forteller at interessen for skaleringsprogrammer har økt mye siden TEA ble etablert ved Level39 i 2013. TEA-programmet har i løpet av de siste ti årene åpnet dører for en ny generasjon vekstselskaper, som høster internasjonal anerkjennelse og oppmerksomhet.
– Det mest unike med TEA er økosystemet vi bygger rundt selskapene — som spenner langt utover L39. Vi tilrettelegger for rask vekst og for veien videre. For skaleringsreisen er full av overraskelser. Vi prøver å gjøre reisen, verden og livet litt enklere for bedriftene vi jobber med, sier Hukkelberg.
Klar for å tenke større? Les mer om Innovasjon Norges skaleringsprogrammer »
Skaper verdifulle nettverk
Blant de tidligere selskapene som har oppnådd internasjonal suksess, er Cyviz. De er en global teknologileverandør av konferanse- og kontrollrom, samt kommando- og opplevelsessentre. Siden 1998 har de jobbet med å skape neste generasjons møteopplevelser – både for personer som er fysisk til stede, på ulike lokasjoner eller på reise.
I dag er selskapet i Asia, Midtøsten, Europa og USA, i totalt 17 byer – inkludert London og Edinburgh.
– Vi har vært i London i mange år. Likevel var TEA-programmet svært nyttig for oss, fordi vi møtte flere selskaper som var i akkurat samme situasjon, sier Jan Petter Lie, president i Cyviz Europe.
På kundelisten deres står blant andre store navn som Aker BP og Microsoft. Cyviz har også nylig vunnet flere avtaler med forsvarsektoren i Storbritannia.
Lie påpeker at det er helt avgjørende å ha de rette menneskene om bord for å lykkes – som både har riktig kompetanse og ikke minst en felles «passion».
– I tillegg må du kjenne markedet du skal inn i, og vite hva du kan bidra med. Deretter må du knytte til deg riktig nettverk og nærhet til kunder, sier Lie.
Han poengterer at TEA-deltakelsen nettopp har gitt dem et verdifullt nettverk, i tillegg til økt nedslagsfelt i det britiske markedet.
– På mange måter har TEA bidratt til vår suksess i Storbritannia, konstaterer han.
Springbrett for verdensmarkedet
Gjennom deltagelse i TEA-programmet, sikter også det norske selskapet Keenious mot global ekspansjon gjennom Europas teknologihub, London. Keenious tilbyr en AI-drevet søkemotor for akademia.
– Med Englands sterke akademiske miljøer er landet et naturlig fokusområde for oss. Forteller Anders Rapp, COO i Keenious.
Rapp er godt fornøyd med at selskapet nå er i prosessen med å lukke en investeringsrunde
– Noe av det viktigste for å lykkes er å kunne kommunisere verdiforslaget sitt på en riktig måte. Det har programmet hjulpet oss mye med, bekrefter Rapp.
Norske løsninger i verdensklasse
At TEA-programmet har fostret mange suksesser, viser tallene: I fjor omsatte TEA-selskapene til sammen for flere milliarder norske kroner – kun noen få selskaper er borte siden starten i 2013.
– Vi er privilegerte som får jobbe med sultne ledere og eiere, og med dedikerte team som evner å ta frem norske løsninger i verdensklasse innenfor sine områder, sier Hukkelberg.
– TEA bidrar til en ny æra av internasjonale teknologiselskaper med norske røtter. Ti år med bemerkelsesverdige prestasjoner fra våre kull er imidlertid bare starten. Jeg oppfordrer alle selskaper som kan passe til å kontakte oss for en prat, avslutter Hukkelberg.