Store muligheter for norsk design i USA
Norsk design er ettertraktet i USA, men det er ikke helt tilfeldig. Innovasjon Norge tok med ti norske bedrifter til New York, og med gode hjelpere «på innsiden» møtte de åpne dører. Bedriftene fikk en sjelden mulighet - og den grep de!
– Han kjenner de fleste i bransjen, er veldig «hands on» og kvalitetsbevisst. Vi kunne ikke fått en bedre mentor, sier Pernille Siem.
Gründeren har tatt med seg barneklesmerket Lillelam over dammen, for å gjøre ull til gull i et av verdens største markeder. Nå står hun midt blant skyskraperne i New York, og lovpriser mannen som har fulgt dem på reisen i USA, i møte med de største varehusene og forhandlerne.
Mentoren er Gary Simmons, en nestor innen barneklær med et verdifullt nettverk. Matchet opp med Lillelam gjennom Global Growth, Innovasjon Norges program for norske bedrifter som vil ekspandere.
Se om Global Growth passer til din virksomhet »
Lillelam er én av 10 norske designbedrifter med et ønske om å tenke større, som sikret seg en plass i programmet denne våren. Alle har fått tildelt amerikanske mentorer i bransjen, og gjennom Innovasjon Norges lokalkontor har de fått unikt innpass i byen der drømmer blir virkelighet.
Enorme muligheter for norsk design
Mulighetene er utvilsomt store. For norsk design er i vinden i USA, og amerikanerne kan knapt få nok av den funksjonelle og delikate nordiske stilen, kjent for sin høye kvalitet.
– Det amerikanske markedet har blitt det største eksportmarkedet for norske designprodukter de siste årene. Veksten er veldig sterk, og overgår nå utviklingen i europeiske markeder, forteller Antonio Raposo.
Han er seniorrådgiver ved Innovasjon Norges New York-kontor, som er én av de fire amerikanske byene hvor det offentlige norske selskapet har kontorer.
– Det er ofte smart å få hjelp til å tenke større. At vi er fysisk til stede, gjør oss strategisk posisjonerte til å hjelpe norske selskaper med å utnytte de lokale markedsmulighetene, sier Raposo.
Se om du kan benytte eksportprogrammet Global Growth »
Økende interesse for ullplagg
– Stadig flere amerikanere får øynene opp for ullens mange gode egenskaper, forteller Siem.
Lillelam har produsert ullklær for barn siden 2004, da gründeren selv var småbarnsmor og savnet de riktige produktene til barna. Plaggene deres ble raskt populære blant ullglade norske familier. Produktene har også vunnet terreng blant kvalitetsbevisste foreldre i andre land. Deriblant Kina, hvor de har deltatt i et lignende eksportprogram med Innovasjon Norge.
– Vi har også noen forhandlere som selger Lillelam i New York, og opplever en økende etterspørsel, sier Siem.
Mentor Gary Simmons mener Lillelam har fantastisk potensial i USA.
– De har enestående produkter i høy kvalitet, og de legger stor vekt på bærekraft. Dette er i tråd med det mange amerikanere, særlig i øvre inntektsgrupper, etterspør både for egne barn og som gaver, sier Simmons, som har 40 års erfaring både med å bygge opp merkevarer og store varehus i USA.
Hjelper norske bedrifter å ekspandere
Global Growth-programmet er én av flere måter Innovasjon Norge hjelper bedrifter som vil vokse internasjonalt på. Over 100 markedsrådgivere fordelt over ulike deler av verden er hver dag på jobb for å bistå norsk næringsliv med å lykkes i det store utlandet.
– Vi hjelper både bedrifter som ikke har drevet med eksport før, og dem som vil utvide en internasjonal satsing. Vi bistår både med strategier og med alt det praktiske, og har flere ulike programmer og kurs, forteller Raposo, og fortsetter:
– Vi samarbeider også med eksperter som har verdifulle nettverk og kjenner relevante sektorer, markedsforhold og lokal forretningskultur. Målet vårt er å gi norske bedrifter markedsinnsikt, finne kunder og samarbeidspartnere, koble til relevante aktører og bidra med praktisk hjelp.
Nettverk og kunnskap norske bedrifter trenger
Flere norske møbel- og designbedrifter har gjort suksess i USA de siste årene. Og Global Growth-deltakerne er i full fart på vei inn. Sammen med Lillelam reiste Heymat, Norvigroup Norsk Dun, Eikund, Foraform, Hadeland Glassverk, Varier Furniture, Formfin, Lundhs og Woodling.
I forkant av turen har de hatt flere samlinger, kurs og digitale mentormøter hjemme i Norge. I løpet av de tre tettpakkede dagene i “The Big Apple” har de knyttet kontakter med noen av de viktigste aktørene innenfor hver bransje og nisje – som distributører, forhandlere, redaktører og PR-byråer.
– Som en liten aktør har vi begrensede økonomiske og menneskelige ressurser til å innhente all informasjonen vi trenger om det amerikanske markedet – som er ganske annerledes enn det norske. Gjennom Global Growth blir dette mulig, sier Sonja Dønne, administrerende direktør i Heymat.
Familiebedriftens design-dørmatter har allerede blitt lagt merke til internasjonalt, og vant nylig «designens Oscar», Red Dot-prisen. Nå håper de at mange amerikanske føtter skal gå over de lekre mattene.
– USA er mulighetenes marked. Det gjør også at det er trangt om plassen, og stor konkurranse om forbrukernes oppmerksomhet. Vi ønsker å bygge en internasjonal merkevare innen interiør og er forberedt på å bruke tid på dette framover. Ved hjelp av Global Growth står vi bedre rustet for å lykkes.
Også bedrifter med lange tradisjoner er med i året eksportprogram. Blant dem er Hadeland Glassverk.
– Global Growth har skapt god fremdrift, gitt oss verdifull innsikt og et stort nettverk. Det er til god hjelp når vi skal inn i det amerikanske markedet, fastslår John Jacobsen, leder for internasjonal forretningsutvikling hos Hadeland Glassverk.
De har allerede startet samarbeidet med en landsdekkende og godt etablert belysningsleverandør, som har store ambisjoner for dem i årene som kommer.
– Vi ser fram til å bringe klassisk norsk design – og 261 år med tradisjonsrike produkter og kulturarv – til designbevisste forbrukere og interiørarkitekter i USA.
Spennende planer for veien videre
Vel hjemme i Norge kan en begeistret Pernille Siem fortelle om innholdsrike dager hvor de hoppet på alle mulighetene de kom over.
– Vi ville se og lære mest mulig, og har blitt introdusert for et betydningsfullt nettverk – som jo er det viktigste i det amerikanske markedet, forteller Lillelam-gründeren.
Blant de mest spennende møtene var Saks Fifth Avenue og Nordstroms noen av de absolutt største varehusene i New York. Der har ballen allerede begynt å rulle.
– De ønsker begge å ta inn Lillelam, og fortalte om økende etterspørsel etter ullklær for barn. Kvaliteten vår var akkurat det de var ute etter, så det kan bli interessant.
Nå gjelder det å utnytte momentum, og få på plass både investorer og en god kommunikasjonsplan.
Siem er uansett ikke i tvil om at deltakerne reiser hjem fra USA med betydelig større vinnersjanser i bagasjen. Også det å bli kjent med de andre bedriftene har vært nyttig, påpeker hun.
– Vi er blitt et verdifullt mikronettverk, som alle står i samme båt over til USA. Alle går veldig spennende tider i møte.