Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Den digitale veien utvikles her i Trondheim, og nå kan du være med på reisen

Nye, unge ansatte i Statens vegvesen divisjon IT
Nye, unge ansatte i Statens vegvesen divisjon IT Foto: TUM Studio
Del
Produsert av TUM Studio

Det er mange viktige institusjoner som befinner seg i Trondheim. NTNU er en av disse, Lerkendal stadion er en annen. Og bare noen steinkast unna begge står det et moderne bygg der Statens vegvesen har sine kontorer, og der de jobber med å gjøre kjørehverdagen vår tryggere. Dette skjer ved å utvikle løsninger som vil gjøre det enda enklere for kjøretøy og fører å kommunisere med veinettet.

En høyteknologisk etat

Seksjonssjef Kim Rune Borgersen forklarer gjerne mer om digitaliseringsprosessen som skjer innenfor etaten og ute på veiene.

Statens vegvesen på Sorgenfri i Trondheim <i>Foto:  TUM Studio</i>
Statens vegvesen på Sorgenfri i Trondheim Foto:  TUM Studio

– Det handler mye om at vi i Vegvesenet ønsker å ta større eierskap til den tekniske delen av Nasjonal vegdatabank (også kalt NVDB), som er på mange måter grunnmuren for alt vi gjør.

Det er mye som skal digitaliseres og legges til rette for kjøretøy som etter hvert nesten kjører av seg selv. Det kommer stadig mer trafikkdata på mobilen eller skjermen i bilen. Alt dette skal sørge for at det blir enda enklere for førere å komme seg frem.

Ingunn Flægstad Pettersen er seksjonssjef i IT Vegdata, og utdyper: 

– Vegvesenet er en av Norges største dataeiere. Vi har så mye data. Og vi har mye annen informasjon, både om trafikanter og om vei generelt, og så mye sensorikk som vi samler inn.

Kim Rune skyter inn: – Hvordan bygger vi den digitale veien? Alle har jo et navigasjonssystem i nyere biler. Og vi skal sørge for at du kommer fram til barnehagen, til fotballkampen eller hytta, eller til svigers. Du skal klare å navigere gjennom kanskje ukjent terreng. Du skal forholde deg til riktige fartsgrenser, omkjøringer og stengte veier.

Les mer om IT-divisjonen »

Enorme mengder data

Veitrafikksentralene, og andre som bidrar til å styre trafikken, er også avhengige av å vite hvor ting skjer, og hva som er status på den enkelte veien. Alt dette skal sørge for at de som fører et kjøretøy, og alle andre aktører, har korrekt informasjon.

Data må være tilgjengelig til enhver tid. Uten Nasjonal vegdatabank hadde det vært utfordrende å levere riktig data. Løsningene og produktene Vegvesenet jobber med, er noe som sjåfører har bruk for i bilene. Både de som kjører personbiler, og yrkessjåfører som planlegger rutene sine eller må vite hvor det er lov å kjøre med for eksempel tungtransport.

Ekstremværet Hans i fjor sommer var en prøvelse for Vegvesenet. Man fikk varslet om at visse veier ikke er fremkommelig lenger. Folk har brukt Vegvesenets app da de skulle til hytta for å sjekke forholdene etter uværet, noe som hjulpet på planleggingen.

En smidig arbeidshverdag

Thomas Herstad Meldal. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Thomas Herstad Meldal. Foto:  TUM Studio

Thomas Herstad Meldal er teamleder NVDB, IT Geodata. Han har en viss fartstid i Vegvesenet, men regner seg fortsatt som relativt fersk. Han og kollegaene Daniel og Elise kaller seg gjerne for Team Lim, og sammen har de utviklet flere gode vaner for å få arbeidsdagene til å flyte best mulig.

– Vi er organisert smidig. Vi har daglige «stå-opp-møter», for eksempel. Det er et kort innsjekk på hva alle skal gjøre i dag. Er det noe som hindrer deg i å gjøre jobben din? Vi hjelper med å nøste opp i det hvis det er noe sånt som har oppstått. Det har vi valgt å ha hver dag. Det er veldig greit å ha en fellesplass, og si hei til hverandre. Spesielt hvis noen må ta hjemmekontor, er det bra med en fast møteplass, sier Thomas.

Han er tydelig på at teamfølelsen og samarbeidet mellom fagene er veldig viktig.

– Vi har fagressursene og de tekniske ressursene tilgjengelige til enhver tid. Det er mulig å løpe bort til andre kolleger i andre team og spørre om råd. Det er det som er spesielt med miljøene i Trondheim - det er her fagressursene sitter.

Thomas nevner også at miljøet har etter hvert blitt ganske ungt og dynamisk, og det satses mye på at nykommerne skal finne seg et felleskap.

Det finnes for eksempel et nettverk for de litt yngre ansatte, som ble startet i fjor høst med navn Apollo 39. Det byr på engasjement og aktivitet der vi blir bedre kjent på tvers av lokasjoner, med samlinger to ganger i året arrangert av nettverket selv. Hver tirsdag og fredag blir det for eksempel presentert en ansatt fra gruppen. Vedkommende forteller litt om seg selv, hva man jobber med, hvem man er, og sender ballen videre til en tilfeldig nestemann.

Talentfulle, nye medarbeidere

Med så mye data som håndteres, og mange fremtidsprosjekter på gang, er det kanskje ikke så overraskende at Statens vegvesen har ansatt flere dyktige, unge medarbeidere, og har behov for flere.

Elise Tetlie Tangen <i>Foto:  TUM Studio</i>
Elise Tetlie Tangen Foto:  TUM Studio

Elise Tetlie Tangen er produkteier i NVDB, og begynte i Vegvesenet i fjor. Hun har bakgrunn som siviløkonom, og har tidligere jobbet både i det offentlige og det private. Hun har allerede gjort seg mange inntrykk angående arbeidsplassen:

– Her jobber vi produktorientert. Det er noe jeg ser mye nytte av. Du får mye mer eierskap til ting, du kan følge prosessen på en annen måte. Jeg har alltid vært interessert i IT og system, og her får jeg jobbet med så mye forskjellig. Jeg kan være i møter om ulykker som har vært, for å finne ut hvorfor de skjedde. Det er grunnlaget for å videreutvikle løsningene våre.

– Dette arbeidet blir stadig viktigere - teknologien skal samspille med det som skjer på veien, forklarer hun.

Ledige stillinger i Trondheim »

Et inkluderende miljø

Elise er klar på at hun setter veldig pris ikke bare på oppgavene, men også miljøet rundt. 

– Jeg ble veldig godt tatt imot da jeg begynte. Mottakelsen har vært noe av det beste. Jeg har jobbet andre steder tidligere, og har erfaring med å være nyansatt. Men oppfølgingen som har vært her har vært veldig bra. Man får tett oppfølging av fagpersoner som tar seg tid til å snakke med deg. Det er uvurderlig.

Utsikt fra 5. etg. hos Statens vegvesen i Trondheim. Den sentrale lokasjonen sørger for blant annet veldig gode kollektivforbindelser. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Utsikt fra 5. etg. hos Statens vegvesen i Trondheim. Den sentrale lokasjonen sørger for blant annet veldig gode kollektivforbindelser. Foto:  TUM Studio

Daniel Vatn Bjørge begynte i vegvesenet omtrent samtidig som Elise, og deler denne oppfatningen. 

Daniel Vatn Bjørge <i>Foto:  TUM Studio</i>
Daniel Vatn Bjørge Foto:  TUM Studio

– Jeg er utvikler. Jeg er jo ganske fersk, jeg òg. Det er den første jobben min relevant til fag, og det er veldig spennende. Og siden jeg er ganske fersk, har jeg ikke så mye peiling ennå! Men her er det veldig bra onboarding. Vi har fagpersoner som kommer bort, og sjekker hvordan det går, og følger opp. Du blir ikke kastet rett ut til ulvene med en gang.

– Konkret sitter jeg på backend, med datafangst-løsningen vår. Der er det ganske stor kodebase, så det er mye å gripe tak i. Det er veldig mye å sette seg inn i. Her er en god kobling mellom det tekniske og det faglige, påpeker han.

I likhet med Elise hadde ikke Daniel noe stort forhold til Statens vegvesen fra tidligere av:

– Jeg tok lappen et par år i forveien! Ellers hadde jeg ikke tenkt så mye over Vegvesenet, det er noe som alltid har vært der. Jeg kjente til trafikkstasjoner og førerkort. Men etter at jeg kom inn her, har jeg sett at det drives med mye forskjellig på veldig mange områder.

På jakt etter flere teknologer

Daniel og hans kolleger retter blikket mot fremtiden, for å friste de nyansatte.

Kontorlokalene til Vegvesenet har gode muligheter for å ta et avbrekk fra jobb. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Kontorlokalene til Vegvesenet har gode muligheter for å ta et avbrekk fra jobb. Foto:  TUM Studio

– Noe vi tenker mye på nå, er blant annet selvkjørende biler. Da kan man bruke vegdatabanken til å hjelpe den utviklingen. Det hadde vært fint om selvkjørende biler som skal kjøre på norske veier faktisk er trent opp på norske veier, nevner utvikleren.

– Det som også er spennende er visjonene for mer bruk av digital tvilling av veiene, som skal representere den fysiske veien. Skal du legge noe nytt i den fysiske veien, vil det gjenspeiles digitalt. Og bilene er fulle av sensorer, de kan fungere som rullende værstasjoner, eller gi informasjon om trafikken til bilene som ligger bak, sier Ingunn Pettersen.

Det er kort vei fra Vegvesenets kontorer til alt det Trondheim har å by på. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Det er kort vei fra Vegvesenets kontorer til alt det Trondheim har å by på. Foto:  TUM Studio

Det er altså ingen tvil om at Statens vegvesen står midt i en spennende teknologisk utvikling, som henger sammen med hvor avanserte kjøretøyene og veinettet er blitt. Og dermed har etaten stadig behov for nye teknologer.

Vegvesenet trenger flere utviklere internt for å dekke de forskjellige rollene. Det er behov for løsningsarkitekter og testledere. Ønsket er å bygge team som går på tvers med forskjellige disipliner og fag.

– Å jobbe med tverrfunksjonelle team, det å jobbe smidig og produktorientert, er noe som for alvor setter fart på nå framover. Trondheim, med all kompetansen som finnes her, er et av de områdene vi ønsker å bygge videre i, avslutter Kim Rune Borgersen.

Ledige stillinger i Trondheim »
Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Statens vegvesen