Det er eksepsjonelt mye jobb som ligger bak Skatteetatens brukeropplevelse. Nå kan du hjelpe til
Skatteetaten huser et av landets største og mest innovative IT-miljøer. Og dette miljøet, fordelt på flere lokasjoner rundt om i Norge, vil blant annet ha ansvaret for et svært ambisiøst prosjekt kalt Fremtidens Innkreving.
Bakgrunnen for prosjektet er at Skatteetaten den siste tiden har fått ansvar for nesten alt av offentlig innkreving. I løpet av de kommende syv årene vil etaten slå sammen systemer, optimalisere måten innkrevning drives på, og gjennomføre omfattende forenkling av prosesser. Resultatet skal bli en smidigere og mer brukervennlig opplevelse for privatpersoner og bedrifter.
Et slikt massivt prosjekt innebærer at flere fagmiljøer innenfor Skatteetaten skal jobbe med mange spennende utfordringer i flere år fremover. Og at de også vil ha behov for nye, dyktige medarbeidere.
Godt førsteinntrykk er viktigst
Et svært viktig aspekt av Fremtidens Innkreving er hva brukerne faktisk møter. Synve Røine Fossum er seniorrådgiver i Skatteetaten, og jobber med UX (brukeropplevelse). Skatteetaten har var tidlig ute med å skape et fagmiljø innenfor brukeropplevelse
– Vi har et miljø som har jobbet med dette lenge og vi hadde egen brukertestlab med eyetracking lenge før brukertest ble standard i bransjen.
I dag forteller hun at hennes team for fagmiljøet for brukeropplevelse, fortsetter å vokse. Det består av både konsulenter og fast ansatte som har et bredt fagfelt, der de driver med alt fra innsikt til prototyping. De er en del av tverrfaglige team som jobber frem konsepter.
– Å skape gode brukeropplevelser er ikke noe man får til alene. Hele etaten må med.
Hun viser til at den kanskje største brukeropplevelsen som er blitt lansert er ferdig utfylt skattemelding:
– Det er en kjempestor jobb som ble gjort med å samle data og få ut ferdige felt. Metervis med regelverk er blitt knadd inn i enkle bokser og knapper. Dette er konkrete resultater av mange år med hard jobbing fra flere fagfelt i hele Skatteetaten. I dag er det svært lite privatpersoner trenger å gjøre i skattemeldingen. Og det er det som er gøy. Å få lov til å gjøre noe skikkelig komplekst så enkelt som mulig.
Det er en slik tankegang man ønsker å ta med videre til arbeidet med Fremtidens Innkreving.
– I Fremtidens Innkreving har vi nå først fokus på å skape en bedre brukeropplevelse for bedrifter. Nå er det deres tur, og de forventningene som stilles er skyhøye. Prosjektet er kanskje et av de største som er kjørt i det offentlige Norge. Det vil gå over lang tid, og vi kommer til å trenge tverrfaglige team som fokuserer på brukertankegangen, sier Even Risbakken, seniorrådgiver i Skatteetaten.
– Vi skal ikke lenger måles på at vi leverer, men på at det vi leverer fungerer knallbra. Vi har alltid vært flinke til å bygge ting, men nå skal vi bevise at det vi lager har en nytteverdi, nevner han.
– Vi elsker utfordringer
Skal det være nyttig, må brukeren være i fokus. Og behovene til brukerne:
– Hva er det brukertankegangen egentlig handler om? Den enkleste måten å fortelle det på er at vi må sikre at Skatteetaten løser de riktige problemene. Det er ikke bare å bygge ting. Vi må bygge den riktige tingen, så må den riktige tingen løse de rette oppgavene, og brukes på riktig måte, sier Even.
– Det er det brukskvalitet handler om, gå inn i forkant og forstå problemene. Vi elsker problemer, og vi må være sikre på at vi løser de problemene vi ser. Vi som driver med brukeropplevelse er kanskje mer opptatt av kvalitet enn mange andre. For vår del handler kvaliteten om at folk faktisk får gjort det de skal, forteller han.
Synve påpeker at spesifikt når det gjelder Fremtidens Innkreving er det gjort svært mye arbeid i forkant, og det er hentet inn veldig mye brukerinnsikt.
– Der har vi gått riktig ut fra start og fått godt kunnskapsgrunnlag. Vi jobber med saker som krever at du setter deg godt inn i dem og gjør mye forarbeid.
Tilgjengelighet for alle
Det er ett aspekt av brukeropplevelse som er svært viktig for alle parter, og det er universell utforming.
– Alle elementene skal være riktig universelt utformet. Det er virkelig blitt fokus på universell utforming i fagmiljøet. Vi har egne designere som jobber med bare det, og jobber sammen med testmiljøet. Vi jobber med klarspråk. Og det er ikke bare vi som jobber med UX som driver med dette, det gjør mange andre i etaten også.
Brukeropplevelse-teamet er opptatt av å fremheve viktigheten av å samarbeide med andre deler av IT-miljøet innen Skatteetaten, blant annet test.
– Vi ønsker å bli enda mer smidige, og teste ut ideer fortere. Testing er kjempeviktig for å bygge ting på riktig måte.
Kvalitet er essensielt
Martin Unhjem er senioringeniør, og har jobbet i Skatteetaten siden 2012. Blant hans oppgaver har vært modernisering av skattemeldingen, og han er i dag testansvarlig. Han forteller villig om hverdagen til testerne i miljøet.
– Når det gjelder skattemeldingen, så er det et stort prosjekt her på huset. Vi har tre veldig store scrum-team. Det er et fagdomene som er stort, men teknologisk vanskelig å dele opp. Så vi har mye fagfolk med oss i teamet, og mange utviklere. Selv jobber jeg i et team som har ansvaret for innholdet i skattemelding. Skatteetaten får inn mye forskjellig grunnlagsdata som renter og renteinntekter og denne skal legges inn på korrekt plass i skattemeldingen. Slik at skattemeldingen din er mest mulig ferdig utfylt med det vi vet om deg.
– Det er et komplekst domene å sørge for at skattemeldingen er riktig utfylt. Det er utrolig store informasjonsmengder i Norge, det er mange tusen forskjellige informasjonsobjekter. Det er det vi skal kvalitetssikre i teamet mitt, forteller Martin.
Unhjem sier at kvalitetskravene er svært strenge, det er kontinuerlig utvikling av verktøyene, og det er essensielt at koden blir kvalitetssjekket. Men test kan ikke stå alene i jobben.
– Vi jobber samtidig tett med brukeropplevelse-avdelingen. Vi har gjerne oppstartsmøter sammen, og UX-folkene vil veldig gjerne ha oss med. Jeg er selv ikke noen UX-ekspert, og det er nyttig å få fagkunnskap fra dem. Testverktøyene jeg lager er ikke så veldig brukervennlige! De bringer noe eget inn i oppstartsmøtene, de kommer med lister og sjekklister for å hjelpe oss, slik at vi kan gjøre jobben deres lettere.
Brukerfokus
Det er også viktig med brukertester. Testing gjennomføres med eksterne brukere enten privatpersoner eller virksomheter. Vi jobber også med egne systemer og da er det våre egne kollegaer rundt i etaten som er brukerne våre.
– Man blir litt blind når man jobber med dette hver dag, man skjønner ikke at brukeren ikke alltid trykker der utvikleren trykker. Det hjelper oss veldig i det daglige, hadde vi ikke hatt brukertestene, hadde vi ikke klart å hatt brukerfokus høyt nok fremme. Ting blir samtidig veldig godt testet i henhold til universell utforming. Det er en rettighet som alle har, og vi som en offentlig etat må leve opp til det.
Trenger nye kolleger
Og nå som Skatteetaten ser etter nye og dyktige medarbeidere, har både Martin og Even et par ting å si om hvordan det er å jobbe i etatens IT-miljø:
– Det er et fantastisk felleskap. Vi jobber med test, men får lov til å fylle ut rollene våre selv, ut fra bakgrunn og kunnskap. Vi er langt fremme i metodebruk og verktøybruk. Jobber du med oss, får du veldig mye ansvar, men også veldig mye frihet. Vi har et veldig stort utviklingsmiljø, er det en teknologi du har lyst å prøve ut, så er det garantert et team her på huset som jobber med det, forteller Martin.
– Vi krever faktisk ganske mye selvstendighet. Og vi trenger folk som tør å ta diskusjoner. Som ikke er redd for å stoppe toget hvis det trengs. Det krever en god del faglig selvtillit. Vi har også veldig stor takhøyde for å dyrke den enkeltes spesialitet, drive opplæring, kjøre kurs. Det er store muligheter for faglig utvikling både for deg selv og andre, avslutter Even.