Hva ligger under panseret hos Statens vegvesen? Disse tre har svaret
– Se for deg at du kjører mot en tunnel. Som vanlig kjører du bare gjennom og tenker at trafikken bare flyter. Men hva skjer om noen skulle finne på å stoppe midt i tunnelen?
– Da ser faktisk veitrafikksentralen at det er en bil midt i tunnelen, og at her må de gjøre noe. Det som skjer er at de kan, bare ved å trykke på en knapp eller taste på tastaturet, stenge kjørefeltet eller stenge hele tunnelen, hvis det er nødvendig.
Dette forteller Abdelghafour Sahraoui, seksjonssjef i Statens vegvesen. Han har tidigere vært konsulent, men siden 2009 har han vært fast ansatt i Vegvesenet.
– Hvis du får motorstopp i en tunnel bør du komme deg til nærmeste SOS-telefon. I det øyeblikket du tar av røret, så vet veitrafikksentralen nøyaktig hvor du er i tunnelen. Og kan sende hjelpen akkurat der du er, istedenfor å begynne å lete etter hvor i tunellen du er.
En hektisk hverdag
– Det var så mye spennende teknologi her, og så mange kompetente mennesker. Det var det som gjorde at jeg ville bli fast ansatt her. Det er alltid fart og noe spennende som skjer i Vegvesenet, påpeker Abdelghafour.
Hans kollega, Linn Westgaard, er seksjonsleder for plattformtjenesten. Hun kommer opprinnelig fra det private, og er relativt fersk i Statens vegvesen. Hun er tydelig på hva som fristet:
– Jeg lurte veldig på hva som lå under panseret. Jeg trodde det gikk unna der jeg jobbet før, men her er det virkelig fart. Det er så vanvittig mye her som er spennende og gøy.
Det er nemlig krysningen av moderne teknologi og samfunnsoppdrag som på mange måter er det mest unike med Statens vegvesen. Infrastruktur og drift understøtter det kritiske med å ha et velfungerende transportinfrastruktur.
– Vegvesenet hjelper med at den vanlige bilisten skal få en plunderfri hverdag når de kjører fra A til B. Eller at næringslivet, som skal transportere varer og tjenester, kommer frem til riktig tid.
– Det hadde vært kjedelig hvis en lastebil full av laks sto fast et sted og ikke kom seg videre, fordi sjåføren ikke var klar over en stengt vei, sier Abdelghafour Sahraoui.
Moderne løsninger i førersetet
Linn Westgaard legger til:
– Vi har vanvittig mye data. Tenk på alle som har førerkort, og som har lastet ned Vegvesenets trafikk-app, og legger inn de rutene de kjører. De skal få varsler hvis det er fare på ferde. De skal være oppdatert på alle broer, tunneler eller lysvarslinger.
– Vi ser også på langtidsvarselet for værforholdene, for eksempel at det er meldt dårlig vær under påskeutfarten. Når det er risiko at noe kan skje, sørger vi for at alt er oppe 24 timer i døgnet. Vi utsetter alle oppdateringer, lager backup av alt, følger med på kameraer på hvordan forholdene er, sier hun.
Samfunnsoppdraget til Vegvesenet krever tross alt at tjenestene er oppe hele tiden og alltid er til å stole på.
– Det skal være sikkert og pålitelig. Hvis noe går ned, skal det opp igjen raskt. Vi har en strategi med flere datasentre som er styrt av oss. Og vi har en hybridmulighet ute i skyen for å ta av toppene og skalere. De applilkasjonene som er klassifisert høyest, skal være redundante i form av at det utstyret de kjører på, skal befinne seg i ulike datasentre, forklarer Sahraoui.
– Og siden vi er et statlig organ, er det sikkerhetshensyn å ta. Vi skal ivareta liv og helse, men også nasjonal sikkerhet, legger han til.
Nye funksjoner på løpende bånd
Teknologimiljøet i Statens vegvesen er opptatt av å sikre fremkommelighet for alle i dag - men også å legge til rette for enda bedre samferdsel i fremtiden.
– All den dataen og mulighetene som er i dag, føler jeg bare skraper på overflaten. Vi kommer til å få sanntidsinformasjon etter hvert.
– La oss si at du kjører og oppdager at det er glatt på veien. Denne informasjonen blir sendt til Vegvesenet. Og de ser at det er mange biler som sender den samme informasjonen. Kanskje vi skal advare bilene som er på vei om at det er glatt i den svingen? Kanskje vi kan koble det til de som brøyter eller salter veiene, nevner Sahraoui.
Han menet at det som er mulig i dag er bare en begynnelse på hva som kommer. Han ser på teknologien som en muliggjører:
– De dataene er der allerede, vi må bare sette dem sammen. Og vi trenger flere mennesker for å få infrastrukturen til å kjøre.
Gunnar Bø er en av disse - han er fersk i Vegvesenet, og jobber til daglig i Skien.
– Jeg har vært her i litt over et år, og jobber med datasentertjenester, primært servere og VMware. Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med drift, og få muligheten til å jobbe i en stor organisasjon som Statens vegvesen, med et stort IT miljø, gode muligheter, og mye kunnskap, var midt i blinken for meg, sier han.
Investerer i egne løsninger
Han har blant annet fått bryne seg på utviklerplattformen Atlas, som Vegvesenet bruker.
– Det er en teknologi der våre utviklere kan deployere kode selv, uten at det er masse manuelle grep. Det vi gjør nå er å bygge en dataplattform for å ta imot de store mengdene data, forteller Abdelghafour Sahraoui.
Data havnet tidligere på en disk som en operatør hadde liggende lokalt. Nå er initiativet til Vegvesenet å bygge opp en egen plattform som skal håndtere data, sette dem sammen og bearbeide dem, samt sikre personvern og dataene. Plattformen vil sette oss og andre i stand til å ta ut mer verdi fra dataene som samles inn.
Noen av de tingene Gunnar Bø åpenbart setter mest pris på hos Statens vegvesen, er mulighetene for å utvide kompetansen, samt hvor fremoverlent virksomheten er.
– Det er en av grunnene til at jeg trives mer og mer på denne arbeidsplassen. Det er aldri noe problem å reise på kurs, eller annen form for kunnskapsbygging. Jeg blir oppfordret til å bygge kompetanse, og det er tilrettelagt for at jeg kan ta de kursene jeg føler at jeg trenger, som kan hjelpe meg til å gjøre jobben min på best mulig måte.
– Selv om man er en stor offentlig aktør, går ikke ting tregt. Vi har en evne til å se litt frem i tid, og lage ting som gjør hverdagen enklere.
Kolleger som spiller hverandre gode
Gunnar setter også veldig pris på støtten fra nye kolleger og det sammensveisede miljøet.
– Jeg ville jobbe med drift, nesten uansett hvor jeg havnet. Men nå er jeg veldig glad for at det ble Vegvesenet. Fordi makan til et godt miljø, bra arbeidsplass og spennende oppgaver!
Han trekker også frem Apollo39-nettverket, som samler de yngre ansatte på tvers av lokasjoner, som et godt initiativ for å treffe unge, fremadstormende mennesker.
Uansett om det er påskeutfart eller juleferie, tenker Vegvesenet på smidig og trygg avvikling av trafikken. Og ønsker å tiltrekke seg flere talenter med samme mål:
– Vi skal rigges for å ta imot, bearbeide og avlevere data. Det er en hel verdikjede her. Da trenger vi spesialister på IT infrastruktur. Det vi leverer fra oss, skal fungere. Vi trenger alle de kloke hodene som kan hjelpe oss med å få levert tjenestene som gir folk en plunderfri hverdag, avslutter Abdelghafour Sahraoui.