- Vi lager noen av Norges aller mest brukte digitale løsninger. Da må alt være kvalitet hele veien
Midt mellom de syv fjell har Statens vegvesen sitt Bergenskontor. Lokasjonen er glimrende: Bybanen stopper rett utenfor, og togstasjonen og bystasjonen er innen gåavstand. Byens grønne lunge, Nygårdsparken, er også bare noen skritt unna.
Adkomsten er altså enkel både for publikum og de mange IT-ansatte som jobber i bygget. Det er viktig, da Vegvesenet skal bygge opp et enda større IT-miljø i vestlandshovedstaden i tiden fremover, og er i ferd med å ansette nye kolleger, og en ny leder er på plass.
Det er allerede en rekke utviklere, testere og designere som jobber i dette miljøet. Dette er mennesker som blant annet sørger for at de digitale løsningene til Vegvesenet, som så mange av oss forholder oss til jevnlig, fungerer mest mulig smertefritt.
Alt må bare fungere, for alle
Kine Linde er UX-designer hos Statens vegvesen, og har jobbet der siden 2022.
– Vi har hatt en stor vekst det siste året, og har gått fra en til seks designere bare i Bergen. Totalt er vi nå 16 designere fordelt på Bergen, Moss, Tromsø og Drammen.
Hennes ansvar, sammen med teamet, er i stor grad å tilrettelegge for enkel, trygg og forståelig opplevelse av innloggede sider på vegvesen.no.
Vegvesen.no har over 35 tjenester på innloggede sider, der opptil 35 000 brukere kan være pålogget i løpet av en dag. Dette er samfunnskritiske løsninger som til enhver tid skal være brukervennlige og må fungere.
– Det er mange prosjekter i teamet vårt relatert til såkalte innloggede fellestjenester. Der har vi også en felles løsning som kalles varslingssenteret. Vi jobber med å blant annet redusere faren for sms-svindel. Varslinger på innloggede sider skal erstatte lenker i sms og kunne forbedre sikkerhet, personvern og brukeropplevelse, sier Kine.
Et annet prosjekt som Kine jobber mye med er å motvirke digitalt utenforskap. Det skal blant annet implementeres MinID som en måte å logge seg inn på Vegvesenets tjenester.
– Vi tar ofte for gitt at alle har BankID, men ikke alle oppfyller alderskravene til Bank ID, eller har norsk fødselsnummer. Der ser vi på hele brukerreisen, og tilrettelegger for de som er logget inn med lavere sikkerhetsnivå.
Kine er opptatt av å fremheve at slike prosjekter er avhengige av samarbeid, både med andre aktører og etater, men også internt.
– Vi jobber mye med innsikt, brukertesting og sparring med kollegaer på tvers av fagområdene. Det er viktig at vi har brukeren i fokus hele veien, forteller hun.
Stort fokus på testing
Even Magnus Fjeldstad er testutvikler i Statens vegvesen, også han ansatt siden 2022.
– Min rolle innebærer å være en forkjemper for kvalitet. Jeg bidrar selv til kvalitetssikringen ved å utføre ulike testaktiviteter. Men like viktig er det å sikre at hele teamet tar ansvar ved å etablere og følge gode prosesser for kvalitetssikring, sier han.
– Jeg jobber i to team, ett som heter e-tilsyn og ett som heter arbeidsvarsling. Begge har deler av løsningen sin mot publikum, og begge innebærer at publikum sender inn søknader om noe, for eksempel en entreprenør som skal varsle om arbeid som skal utføres.
– Løsningen sender også informasjon videre til andre steder i Vegvesenet, en aktivitetskalender som viser hva som skjer på veiene i Norge. Det er en del av et større økosystem for data, sier Even.
Noen av de viktigste testaktivitetene Even utfører er analyse av akseptansekriterier, design og kode, planlegging, design, utførelse og vedlikehold av tester, samt feilrapportering og dokumentasjon.
– Jeg ser gjennom alt vi produserer, at det følger standarder og gode prinsipper. At det henger sammen med resten av løsningen. Jeg kommer tidlig inn i bildet, for å luke ut mest mulig avvik så tidlig som mulig. Det er mye vanskeligere å rette opp avvik i etterkant!
Et aspekt som kan gjøre kvalitetssikringen lettere, er større grad av automatisering, noe som Even er veldig opptatt av.
– Et av mine spesialområder er testautomatisering. Automatiserte tester gjør det mulig å kjøre tester raskere og oftere, og gir teamet rask tilbakemelding på løsningens kvalitet. Eventuelle avvik som oppstår etter nye endringer, kan raskt oppdages av de automatiserte testene i testmiljøet og korrigeres fortløpende av utviklerne før endringene legges ut i produksjon, sier han.
Løsninger som er lette å bruke
Tilbake til tilrettelegging for flest mulig brukere: Både Even og Kine jobber blant annet mye med universell utforming, som går ut på at løsninger skal kunne brukes av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelser.
– Det er ulike prinsipper og teknikker vi kan bruke for å gjøre utformingen bedre, og det er ofte ganske enkle tiltak. Som statlig aktør må vi være ekstra obs på det. Vi tester kode med tanke på utforming, og diskuterer det mye internt, sier Even.
– Det er ikke bare snakk om bra kode, men også bra design, skyter Kine inn.
– Vi designer for alle brukere og da må vi også tilpasse designet til de med ulike nivåer av teknisk forståelse og varierende grad av fysiske og kognitive evner.
– Vi må ha bra struktur, navigasjon og sørge for at det er enkelt å forstå innholdet og finne frem, nevner hun.
Et interessant aspekt for hverdagen for utviklerne i Bergen er at de sitter genuint nærme publikum - det gjennomføres blant annet førerkortprøver et par etasjer under.
– Vi kan teste ting mot brukerne på enkelt vis og spørre om de har noen minutter til å gi innspill på design, sier Kine.
Voksende IT-miljø på Vestlandet
Frank Nilsen har mye erfaring som CTO og IT-direktør fra flere selskap, og begynner i disse dager i en lederstilling hos Vegvesenet. Hans rolle blir å blant annet sørge for at utviklerne får den støtten og hjelpen de trenger for å yte sitt beste.
– Bergen er i ferd med å få et skikkelig inhouse-miljø for utvikling. Byen har vært lenge dominert av konsulenthus, men dette endrer seg. Det satses veldig på utviklerne i Statens vegvesen, det skapes et miljø som er bærekraftig på sikt, slik at de ansatte ikke ønsker å slutte etter noen år, sier han.
Både Kine og Even er enige i at Vegvesenet har fått et godt IT-miljø.
– Her er det fine og lyse lokaler. Vi har et godt miljø og får jobbet tverrfaglig siden vi sitter samlet på tvers av fagområder, sier Kine.
– Vi snakker ikke bare fag. Det er enkelt å bli godt kjent her, samle en gjeng for å gå i fjellet eller ut og spise. Vi er også flere her i Bergen som er med i Vegvesenets Apollo-nettverk, for de under 39 år, nevner Even.
Begge to vil også gjerne trekke frem mulighetene for videreutvikling av kunnskapene sine og høyt kompetansenivå.
– Jeg fikk et veldig godt inntrykk av arbeidsplassen fort. Her er det høyt fokus på kompetanseheving og mange muligheter for vekst, sier Kine.
Even utdyper:
– Jeg begynte i Vegvesenet rett etter utdanning, og det viste seg fort at her drev man med veldig varierte oppgaver. Jeg har lært ekstremt mye den korte tiden jeg har vært her.
Trenger flere kolleger
De ansatte får mye tillit, ifølge både Even og Kine. De forteller at lederne i etaten er veldig tilgjengelige, og at det er lett å både slå av en prat og si ifra om utfordringer.
Sist, men ikke minst: De vil gjerne minne om at Bergen er en strålende by å bo og jobbe i.
– Vi jobber på en ideell lokasjon, med alt av transport i nærheten. Og det er generelt sett et bra designmiljø i Bergen, det er enkelt å bli kjent med kolleger ikke bare i Vegvesenet, men også i byen ellers, sier Kine.
– Bergen er en kulturby med massevis av tilbud, og det er mange muligheter til å bo i bykjernen til en litt mer levelig pris enn i hovedstaden. Selv bruker jeg ikke mer enn 12 minutter med kollektivt fra Fyllingsdalen til kontoret, nevner Frank Nilsen.
– Vi vil gjerne sette Bergen på IT-kartet, avslutter Even entusiastisk.