Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Å bygge et profesjonelt TV-studio krever gjerne profesjonell hjelp

Studioet hos Storebrand på Lysaker har kapasitet til å produsere profesjonelt TV-innhold.
Studioet hos Storebrand på Lysaker har kapasitet til å produsere profesjonelt TV-innhold.
Del

Det å kunne bruke sterke visuelle virkemidler i kommunikasjon er viktigere enn noensinne. Mer utstrakt bruk av hjemmekontor og fjernjobbing betyr at presentasjoner, webinarer eller allmøter må være bedre tilgjengelige og se bedre ut enn tidligere.

Dette var en utfordring Storebrand innså de ønsket å ta tak i. De besluttet derfor å styrke miljøet for visuell kommunikasjon, noe som førte til at det ble bygget to profesjonelle studioer i lokalene på Lysaker.

Men noe sånt kommer ikke av seg selv. Storebrand trengte hjelp til å gjennomføre prosjektet.

Samarbeid om den beste studioløsningen

Studioet er fullt av avansert produksjonsutstyr satt opp sammen med Mediability. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Studioet er fullt av avansert produksjonsutstyr satt opp sammen med Mediability. Foto:  TUM Studio

– Målet var å skape Norges beste miljø for in-house-videoproduksjon i studiosetting, og det ble besluttet å finne leverandører som kunne hjelpe oss med det. Vi fant raskt ut at vi måtte tenke annerledes enn vi tradisjonelt har gjort. I den prosessen etablerte vi et samarbeid med Mediability, forteller Per Kristian Helland, som jobber som ansvarlig for HR-strategi og kultur og som var prosjektleder for initiativet.

For å utvikle selve studioutformingen og uttrykket man ønsket å få frem, kontaktet Storebrand Anders Tomren. Han har lang erfaring som studiodesigner, og har blant annet designet flere studioer for de største TV-aktørene i Norge. Han tok videre kontakt med Mediability.

Studioet under sending.
Studioet under sending.

Mediability fikk ansvaret for hvordan studioene skulle realiseres med teknisk utstyr. I tett samarbeid med Storebrand og studiodesigner jobbet man med det sentrale spørsmålet: Hvordan skulle Storebrand fremstå digitalt i en studiosetting? I felleskap ble det jobbet med skisser og 3D-modeller, og til slutt kom man til enighet om hvordan det hele skulle se ut og føles.

Det første studioet var operativt tidlig i 2021, og deretter ble det ansatt et team til å drifte studioene. Grunnteamet består av tre personer, alle hentet fra TV-bransjen, og kan utvides med interne ressurser fra Storebrand etter behov. Opptil syv personer kan være i sving i studioene når det virkelig trengs.

– Selv kom jeg ombord i september i fjor, da det andre studioet var under bygging. Vi var med på å ferdigstille det. Vi satte opp posisjoner, fant ut hvilke konsepter vi skulle produsere. Vi har også hatt noen revisjoner i etterkant, der vi i samarbeid med Mediability satte opp en del utstyr som ikke var med i «grunnpakken», forteller Morten Vee, som er teknisk ansvarlig for studioene.

Dette er Mediability »
Det mindre studioet er egnet til enklere produksjoner. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Det mindre studioet er egnet til enklere produksjoner. Foto:  TUM Studio

Nå er det altså to studioer på plass. Det største av dem er for komplekse produksjoner. Det har flere posisjoner, et rundt bord som brukes til diskusjoner og paneler, det har green screen og flere intervjuposisjoner. Rett og slett et studio der det kan lages høykvalitets TV-produksjoner.

Det mindre studioet befinner seg i aulaen, med gjennomsiktige vegger, og er stort sett selvbetjent. Det skal være enkelt å bruke for alle, og benyttes til webinarer, presentasjoner, internmøter og lignende.

Mye variert innhold

Vis mer

– Misjonen med studioet er å være et bindeledd mellom Storebrand og kunder i forskjellige forretningsområder. Nå som vi er fullt operative, har vi produsert enormt mye, spesielt gjennom pandemimånedene. 

– Produksjoner mot kunder er altså stort sett interne folk i Storebrand som skal kommunisere eksternt. Vi kan ha en sending der forvaltere kommer inn i studio og snakker med sine kunder om fondsprofil. Vi kan lage sendinger for personmarkedet, der banken snakker til sine kunder. Vi er en av de største pensjonsleverandørene i Norge, så vi har mye pensjonswebinarer. Vi kan lage markedsoppdateringer i forhold til pågående kriser.

– Vi bruker også studioene til mye interne ting. Kickoffs for de forskjellige forretningsområdene eller digitale allmøter. Vi har kontorer flere steder i utlandet og Norge, så det er ideelt å bruke studio til å strømme allmøter. Der har vi virkelig omfavnet den hybride modellen. Vi kan også lage markedsfilmer, intern opplæring og lignende, forklarer teknikeren.

Bare gode erfaringer

Morten Vee presiserer at begge studioene komplimenterer og utfyller hverandre. Og at hele prosessen ble gjort svært mye enklere takket være samarbeidet med Mediability.

Det mindre studioet kan betjenes av én person. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Det mindre studioet kan betjenes av én person. Foto:  TUM Studio

– Det er ganske vilt å bygge et helt TV-studio i en finansinstitusjon, men Mediability klarte å bygge stor tillit hos Storebrand. De skapte en trygghet i de innledende prosessene til å få støtte helt opp til konsernledelsen. Alt dette passer inn i den overordnede strategien til Storebrand der de ønsker å være i forkant på det digitale og på visuell kommunikasjon.

Han viser til at alle leveransene har gått smertefritt, alt har vært av høy kvalitet og i henhold til alle bransjestandardene. 

– Vi har oppgradert med mer utstyr i etterkant også, og det har vært god dialog og hjelp hele veien. Vi som kommer fra TV-bransjen vet hva vi trenger og hvordan det skal brukes, og her har det vært en veldig god match på leveransene, avslutter Morten.

Se utvalget av produksjonsutstyr i webshop »
Var denne artikkelen nyttig?