Svært mange norske bedrifter har valgt å bruke SAP ERP som ryggrad i den digitale økonomien. Den siste versjonen, SAP S/4HANA, er laget for å hjelpe kundene å foreta sin digitale transformasjonsreise. SAP S/4HANA erstatter tidligere versjoner, og kan kjøres både on premise og i skyen.
En ERP-løsning gir virksomheter et konsistent og alltid oppdatert bilde av virksomheten, og danner grunnlaget for å kontinuerlig forbedre og modernisere forretningen og arbeidsprosessene.
Nye SAP S/4HANA legger grunnlaget for et vesentlig skifte av virksomhetenes forretningsmodell. S/4HANA vil forbedre komplekse forretningsprosesser til sømløse nettverk der alle – fra spesialister til kunder, leverandører og egne ressurser – jobber sammen i takt.
– Dette krever en ny plattform, laget for den digitaliserte tidsalder, med en oppdatert og forenklet datamodell, som enkelt kan integreres og holdes oppdatert på tvers av hele nettverket. Kort sagt, SAP S/4HANA, sier prosjektleder for SAP Eivind Solvang fra IBM Norge.
Noe av det mest appellerende med nye SAP S/4HANA er likevel brukeropplevelsen. Løsningen kommer i en helt ny drakt, og den nye motoren til systemet leverer en imponerende ytelse.
Komplekse og sammenstilte rapporter som tidligere måtte aggregeres gjennom flere uttrekk, er nå bare ett enkelt tastetrykk unna. Det som tidligere krevde flere interaksjoner som hver for seg kunne ta tid, leveres nå øyeblikkelig.
Samtidig er det grafiske uttrykket lekkert og tidsriktig. Smidig, momentant og delikat er uttrykk som går igjen blant brukere som nå anvender systemet. Dette er egenskaper som skaper stor interesse både i nye kundegrupper, og blant eksisterende SAP-kunder.
IBM har jobbet med SAP siden SAP ble etablert i 1972, og levert både teknologi- og industrikompetanse til mange implementeringsprosjekter. Selskapet opparbeidet seg en betydelig erfaring med den nye versjonen av SAP, og er den første partneren til SAP som har produksjonssatt mer enn 100 nye virksomheter.
Solvang opplever sterk interesse for den nye versjonen, og ikke minst kunnskap omkring hvordan det er å ta den i bruk. Som en av de største internasjonale SAP partnere er IBM blant selskapene som kan dokumentere betydelige erfaringer med implementering – både i Norge og utlandet.
– Det er mulig å realisere betydelige forretningsgevinster, men erfaringen tilsier at det er viktig å gjøre tingene på riktig måte.
– Basert på vår erfaring, har vi utarbeidet fem viktige områder kunder bør være oppmerksomme på når de vurderer den nye plattformen, sier han.
Dette er IBM’s fem anbefalinger til de som vurderer SAP S/4HANA, og ønsker en samarbeidsparter for prosjektet:
Virksomheter over hele verden stoler på industri- og teknologiekspertisen til IBM, og SAP er intet unntak i så måte. I tillegg til dyp kunnskap om selve plattformen har IBM over årene også bygget opp spesialister på vertikaler som spenner over alt fra områder som helse til produksjon, retail og finans.
Internasjonalt har IBM utviklet et eget analyseverktøy HANA Impact Asessment. En egen spesialistgruppe jobber med avanserte verktøy for å analysere eksisterende forretning og systemportefølje, og hjelper kunder med å finne riktig vei videre. I tillegg til analysen av kundens eksisterende løsning kan IBMs rapport også inneholde overordnet plan for oppgraderingen og business case for tiltaket.
I Norge har IBM lang erfaring fra store prosjekter med SAP, og har blant annet vunnet implementasjonen av Helse Vest på SAP S/4HANA. Dette var et av de største Europeiske SAP-prosjektene i 2017, og trekker veksler på en rekke forskjellige kompetanseområder i IBM.
Helseforetaket skal blant annet benytte in-memory funksjonaliteten i S/4HANA til avanserte sanntidsanalyser for å frigjøre ressurser til pasientvelferd.
– Det prosjektet er et eksempel på den gode relasjonen SAP og IBM har med norske helseforetak. I Norge så vel som internasjonalt, kan vi vise til tilsvarende referanser i mange andre sektorer også sier Solvang.