To grupper tar på seg ansvaret etter cyberangrep mot Elon Musks X
Både hackergruppen Anonymous og Dark Storm har påtatt seg ansvaret etter at det sosiale mediet X var nede i flere timer mandag.
Hackergruppen Anonymous påtok seg ansvaret for cyberangrepet mot X mandag. Gruppen skriver i et innlegg at de «slåss mot fascismen som har slått rot i USA», og at makten til Donald Trump og Elon Musk har gått dem til hodet.
Gruppen Dark Storm har også tatt på seg ansvaret. Det skriver de i et innlegg på Telegram. Gruppen støtter palestinerne i krigen i Midtøsten.
X, som eies av Elon Musk, var nede flere timer mandag under angrepet. Musk selv har hevdet at angrepet kom fra IP-adresser i ukrainaområdet.
Ukraina-donerte F-16-fly mister evnen til å jamme russiske radarer
F-16-flyene som en rekke vestlige land har donert til det ukrainske luftforsvaret kan snart miste evnen til å jamme russiske radarer, skriver Ingeniøren med amerikanske Forbes som kilde.
Denne evnen er svært viktig for flyenes rolle i forsvaret mot russiske missiler.
Inntil nå har eksperter fra USAs luftvåpen løpende tilpasset og omprogrammert utstyret for å kunne imøtegå russiske radarsystemer, men dette ventes å ta slutt i forbindelse med at USA nå struper våpenstøtten til og etterretningsdelingen med Ukraina.
Franske Mirage 2000-fly kan bli en erstatning, ettersom det franske forsvarsdepartementet har lovet å utstyre flyene Frankrike er i ferd med å gi til Ukraina med oppdatert jammeutstyr. Det kan potensielt oppveie i hvert fall noe av kapasiteten som er i ferd med å gå tapt på F-16-flyene.
Reynir Johannesson: Digital sikkerhet er nasjonal sikkerhet
– I Justiskomiteens høring om totalberedskapsmeldingen løftet vi i Lyse et viktig tema: Hvordan sikrer vi at digital infrastruktur og samfunnskritiske tjenester som nødnummer og nødnett faktisk tåler en krise? Skriver Lyses Reynir Johannesson på Linkedin. Der ligger også videolenke til selve innlegget.
Kort oppsummert mener han at telekombransjen bør samarbeide mer om utvikling av flernett-løsninger som kan avlaste hverandre og gjøre det vanskeligere å ta tjenestene helt ned.
– Dette er det dessverre ikke kultur for i Norge. 2024 ga oss flere alvorlige påminnelser. I tillegg til nedetid grunnet uvær og graveskader var nødnummer ute av drift flere ganger, togene stod et helt døgn grunnet feil i GSM-R nettet og det var roaming-feil i kjernenett hos en internasjonal leverandør som berørte bl.a. våre egne kunder, sier Johannesson.
– Feil skjer, enten det skyldes menneskelig svikt, tekniske problemer eller ondsinnede angrep. Spørsmålet er om vi jobber med løsninger som fungerer og skjermer kundene våre når krisene inntreffer.
– Vi må spre risiko. Kritiske samfunnsfunksjoner bør ikke hvile på én enkelt aktør eller ett kjernenett. Vi må bygge robusthet gjennom flere uavhengige infrastrukturer, ta dem i bruk og samarbeide. Det handler om beredskap, trygghet og motstandskraft, sier han. (hf)
Investeringsmidler i Digital Europa-programmet
Programmet for et digitalt Europa (Digital) er EUs investerings- og kapasitetsbyggingsprogram for digital omstilling og bruk av digitale teknologier i samfunn og næringsliv. Digitaliseringsdirektoratet (Digdir), Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) koordinerer den norske innsatsen i Digital.
Onsdag 2. april arrangeres digitalt informasjonsmøte om det nye arbeidsprogrammmet i Digital Europa (2025-2027), som rår over 93,5 milliarder kroner. Møtet er aktuelt for bedrifter, privatpersoner og offentlig forvaltning. Det blir også en gjennomgang av de ulike satsingsområdene i programmet, som er: Tungregning, KI og datadeling, cybersikkerhet, digitale ferdigheter og anvendelse av digitale teknologier. (hf)
Musk mener X er blitt utsatt for massivt cyberangrep
Meldingstjenesten X ble mandag utsatt for et massivt cyberangrep, ifølge eieren Elon Musk. Han antyder at det ble gjennomført fra Ukraina.
– Vi blir angrepet hver dag, men dette ble gjort med store ressurser. Enten er en stor, koordinert gruppe eller et land involvert, skrev han i en melding på plattformen.
Sporingsnettsiden Downdetector.com registrerte at over 40.000 brukere meldte fra om driftsproblemer i løpet av dagen. Det største forstyrrelsene skal ha vært langs østkysten og vestkysten av USA.
Ifølge nettsiden handlet over 50 prosent av de registrerte klagene om problemer med X-appen, mens 33 prosent dreide seg om nettsiden.
Flere eksperter på datasikkerhet sier det er vanskelig å vite hva som skjedde uten tekniske data fra X, men varigheten av problemene tyder på at Musk har rett og X ble utsatt for et dataangrep.
Musk sa i et intervju mandag at angriperne har «IP-adresser som kommer fra Ukraina-området», uten å greie ut ytterligere hva det kan bety. Datasikkerhetseksperter påpeker imidlertid at dette ikke nødvendigvis betyr at angrepet kom fra Ukraina.
Musk er verdens rikeste mann og rådgiver for USAs president Donald Trump. Etter innsettelsen av Trump i januar har Musk stått i spissen for massive kutt og oppsigelser i det amerikanske statsapparatet.
Høyere bot for mobil i bil
Fra 15. mars øker bøtesatsene nok en gang. – Nå er det langt på overtid at det dokumenteres at høye bøter faktisk gir bedre trafikksikkerhet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Boten for å snakke i mobiltelefon skal økes fra 10.200 kroner til 10.450 kroner. Det samme gjelder for brudd på vikeplikten eller å kjøre på rødt lys, ifølge en pressemelding fra NAF.
NAF vil at Stortinget ser på et system med inntektsavhengige bøter, slik de har i Finland. NAF ønsker seg heller flere kontroller og mer synlig politi enn økte bøter.
Superraskt bredbånd til alle i Innlandet innen 2030
Det er fortsatt 12.100 husstander som ikke har tilgang til bredbånd med høy hastighet på Innlandet. Innlandet fylkeskommune skriver på sitt nettsted at målet er å få dette på plass innen 2030. I perioden 2020-2024 er det fordelt 320 millioner kroner fra staten og 40 millioner fra fylket til formålet. Husstander som i dag ikke kan få støtte fordi de har tilbud om 100 Mbit/s, vil kunne få støtte for å øke hastigheten til 1 Gbit/s.
42 deltakere fra kommuner og leverandører var samlet på Fagernes sist uke. På plass var også statssekretær Marianne Wilhelmsen (Ap), som har en plan for å sikre bredbånd med høy hastighet til alle i landet innen 2030.
Leder for hovedutvalg for næring i fylket, Per-Gunnar Sveen (Ap) sier bredbånd er avgjørende for regionens utvikling, og roste både kommuner og utbyggere, samt samarbeidet med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Drammen kjøper telefoni-tjenester
Drammen kommune har sagt opp sin tjenesteavtale med Sopra Steria med virkning fra 20. mars 2025. Avtalen omfattet drift av hele kommunens klienter, nettverk, lokale datarom og kundens virtuelle datarom hos Microsoft Azure.
Her har det også vært en tjenesteleveranse for telefoni inkludert. Nå skal vedlikeholds- og servicetjenestene for telefoni konkurranseutsettes på en separat avtale, ifølge anbudsdokumenter på Doffin.
Huawei lanserte sju løsninger for transportsektoren
Under MWC i Barcelona lanserte Huawei smarte løsninger innen jernbane, luftfart, transportdrift og havner. For jernbane skal manuelt arbeid og kraftforbruk reduseres med 40 prosent.
For luftfart oppgraderte Huawei nettverkssystemet for flyplasser, og mente det vil øke punktligheten med fem prosent. Løsningen for transportdrift styrer hendelser 30 prosent bedre. I havner skal et styringssystem strømlinjeforme digitale operasjoner og rapportering, slik at de gjennomføres på minutter i stedet for uker.
Huawei er for tiden leverandør til mer enn 210 flyplasser og flyselskaper, til over 180.000 kilometer jernbane og til veier på en rekke steder, skriver SDX Central.
85 prosent av Trygs bilskadesaker skal behandles av KI
Nordens største forsikringsselskap, Tryg, utvider bruk av kunstig intelligens. Planen er først at en ny KI-modell skal avgjøre skyld i opptil ni av ti bilsaker.
KI-modellen til Tryg skal ta seg av bulkeskader og mindre sammenstøt mye kjappere enn en person ville gjort i vurderingen av skyld.
– Når du har meldt skaden din, vil den [KI-modellen] i løpet av noen timer vurdere om det er du eller naboen din som har feil, sier skadedirektør i Tryg i Danmark, Maria Palsmark.
Selskapet, som behandler mer enn 50.000 bilskader hvert år, sier modellen etter planen skal være i drift innen en måned og senest rett før sommerferien.
Normalt kan behandlingen av de aktuelle bilskadesakene ta alt fra noen dager til flere uker.
Til sammenligning vil KI-modellen etter sigende kunne avklare skyldspørsmålet på noen minutter, eller maks noen timer. Vurderingen vil bli basert på skademeldingen fra de involverte og politiet.
I rundt hvert tiende tilfelle vil saksbildet være for komplekst. Da sendes saken videre til en skadebehandler med puls.
KI-modellen har trent på 42.000 gamle saker, mens den ferdige modellen er testet på ytterligere 4.000 saker.
Ifølge Tryg øker kundetilfredsheten med opptil 30 prosent når responstiden reduseres.
KI er en sentral del av forsikringsgigantens 2027-strategi. Det forventes at bruksområdet fortløpende utvides til andre fagfelt.