Medietilsynet: Norsk taper terreng i mediehverdagen til barn og unge
Engelsk er det språket barn og unge bruker mest når de er i sosiale medier, eller ser film, serier eller TV-program, viser tall fra Medietilsynet.
Samtidig viser undersøkelsen « Barn og medier 2024» at unge fortsatt foretrekker norsk når de leser, ser eller hører på nyheter. Medietilsynet har kartlagt medievanene i aldersgruppen 9 til 18 år.
– Dersom norsk bare blir brukt i bøker og aviser, mens engelsk dominerer i sosiale medier, dataspill og på andre digitale flater, erfarer barn og unge at norsk ikke fungerer i en moderne verden, sier direktør Åse Wetås i Språkrådet.
Mer engelsk
Bruken av norsk i sosiale medier faller. I år oppgir kun 28 prosent at de hovedsakelig bruker norsk, en nedgang fra 35 prosent i 2022 og hele 44 prosent i 2020.
– Tallene viser at de unge velger norskspråklig innhold når det er relevant og tilgjengelig, slik som nyheter på nett, radio og TV, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
– Men i dataspill og sosiale medier dominerer engelsken, og det er vanskelig å finne fram til det gode innholdet på norsk.
Forskjell mellom kjønnene
Samtidig er det spesielt blant unge i alderen 13–14 år at engelsk dominerer.
– Vi vet at leseferdighetene går nedover, og at både barn og voksne bruker mindre tid på å lese. Da blir det desto viktigere å være oppmerksomme på hvilket språk ungene møter og bruker på fritiden, sier Wetås.
Trenden viser også at gutter i større grad enn jenter bruker engelsk når de konsumerer nyheter, bruker sosiale medier og ser på Youtube. For film- og TV-innhold er det derimot ingen kjønnsforskjell i språkbruken.